Minggu Paska ke 5

Kata Pembukaan :

Dewasa ini kita sering mengharapkan agar pimpinan Gereja lebih banyak menghubungi umat biasa.Demikianlah yang dikerjakan oleh Paulus menurut bacaan pertama.Bila kita mengharapkan agar gereja-gereja kita lebih terbuka dan lebih luas arahnya,maka tak boleh kita lupakan bahawa keinginan itu harus dijiwai oleh cinta kasih yang besar.Barulah kemudian kita dengan jujur menhgarapkan langit baru dan bumi baru.

Antarbacaan :

R _ Aku mengagungkan Dikau ya Allah Raja ku,aku memuliakan nama Mu selama-lamanya.

# Tuhan itu pengasih dan penyayang,lambat akan murka dan besar kasih setia-Nya.Tuhan baik terhadap semua orang,penuh kasih setia terhadap segala ciptaan-Nya.

# Ya Tuhan,semoga segala karya Mu bersyukur kepada Mu dan semua kekasih Mu memuji Engkau.Semoga mereka mengumumkan kerajaan Mu yang mulia dan mewartakan keperkasaan Mu.

# Semoga mereka menyiarkan kejayaan Mu kepada umat manusia dan memaklumkan kerajaan Mu yang semarak mulia. Kerajaan Mu berlangsung selama-lamanya dan pemerintahan Mu turun-temurun.

Pembacaan :

1. Kis 14 : 21b-27 " Mereka menyampaikan kepada umat segala sesuatu yang telah dikerjakan Allah dengan perantaraan mereka."

2. Why 21 : 1-5a "Allah akan mengeringkan segala air mata dari mata mereka ."

3. Yoh 13 : 31-33,34-35 "Perintah baru Ku berikan kepadamu,agar kamu saling menaruh cinta kasih."

Menghayati Ekaristi dalam Hidup

Gereja pada hakikatnya berdasarkan kehadiran Kristus yang telah bangkit.Kehadiran itu tak tampak,rohani dan umum tetapi mesra bagi semua orang.Tanda-tanda yang menyatakan hal itu.Dengan tanda-tanda itu ia berkarya dan memancarkan sinarnya.Cinta kasih antara mereka adalah ciri khas orang Kristian.Pada sesamanya diketemukan cinta kasih Kristus yang meresapi dunia dengan hidup baru.Melalui mereka Kristus lambat laun mengubah dunia sampai Allah ,cinta kasih sejati,menjadi segalanya bagi semuanya.