Hari Minggu Trinitas (Trinity Sunday)



Kata Pembukaan :
Kita dibaptis "demi nama Bapa dan Putera dan Roh kudus".Pada saat itulah kita persembahkan diri kita kepada Tritunggal Mahakudus.Maka seluruh hidup kita hendaknya kita arahkan kepada Bapa,kita serahkan kepada Putera dan dijiwai oleh Roh Kudus.Maka setiap perayaan ekaristi dan terutama pada hari raya Tritunggal Mahakudus ini hendaknya mendorong dan membangkitkan ghairah kita untuk membina kesatuan,memupuk kerukunan di tengah masyarakat kita seperti yang terdapat pada Bapa dan Putera dan Roh Kudus.

Pembacaan :
1) Kel 34:4b-6,8-9 " Engkaulah Tuhan,Allah pengasih dan penyayang,sabar hati dan berlimpah kasih setia Mu."

2) 2Kor 13:11-13 " Rahmat Yesus Kristus,cinta kasih Allah dan persatuan Roh Kudus."

3) Injil - Yoh 3:16018 " Allah mengutus Putera-Nya untuk menyelamatkan dunia."

Pengantar Injil :
Kemuliaan kepada Bapa dan Putera dan Roh Kudus kepada Allah yang ada sejak dahulu,sekarang dan sepanjang masa mendatang.

Antarbacaan :
R : Allah yang mahamulia,kepada Mulah pujian selama segala abad.

* Terpujilah Engkau,ya Tuhan Allah leluhur kami,kepada Mulah pujian selama segala abad.Terpujilah nama Mu yang mulia dan kudus,kepada Mulah pujian selama segala abad.

* Terpujilah Engkau dalam bait-Mu yang mulia dan kudus,kepada Mulah pujian selama segala abad.

* Terpujilah Engkau yang mendugai samudera raya dan bersemayam di atas singgasana kepada Mulah pujian selama segala abad.

* Terpujilah Engkau di bentangan langit,kepada Mulah pujian selama segala abad.

Menghayati Ekaristi dalam Hidup
Kristus yang disalib telah mewahyukan kepada kita siapkan Tuhan itu sebenarnya.sepanjang sejarah keselamatan telah berkali-kali Tuhan mewahyukan diri.Tetapi semunya itu masih merupakan persiapaan.Hanya Kristuslah Putera tunggal-Nya yang dapat mengajar kita bahawa Allah itu Bapa kita dan Roh Kudus yang dicurahkan kepada kita serta tinggal pada kita selalu berbicara didalam hati kita.Cinta kasih Bapa itu terungkap dalam Gereja.Maka giliran kitalah memperlihatkan cinta kasih kepada sesama kita.Hal itu kita lakukan dalam menaruh cinta kasih kepada sesama dengan kekuataan Roh Kudus.