Hari Minggu Biasa Ke 6

Pembukaan :
Sering orang membangun hidup diatas wang,pangkat dan kemewahan.Tetapi Kitab Suci mengajar kita bahawa hal itu bukanlah yang baku di dalam hidup kita.Dan Yesus mengajak kita untuk melihat kenyataan dengan pandangan yang lain sekali.Didalam Kerajaan-Nya yang bahagia adalah kaum miskin dan mereka yang menderita demi Tuhan.Sebab Tuhanlah yang membuat kita bahagia.Semoga pertemuan bersama Tuhan ini semakin memperdalankan iman kita.

Pembacaan :
1. Yer 17:5-8 'Terkutuklah yang mengandalkan manusia.Terpujilah yang mengandalkan Tuhan."
2.1 Kor 15 : 12,16-20 "Jika Kristus tidak bangkit,sia-sialah imanmu".
3. Luk 6:17,20-26 " Berbahagialah orang miskin,celakalah orang kaya".

Antarbacaan - R : Berbahagialah orang yang berharap pada Tuhan.
* Berbahagilah orang yang tidak mengikuti nasihat orang berdosa,tidak menempuh jalan sesat dan tidak bergaul dengan kaum pencemooh!Tetapi yang suka akan hukum Tuhan dan mendaraskan siang dan malam.
* Ia bagaikan pohon di tepi aliran sungai,yang menghasilkan buah pada musimnya.Daunnya tak pernah layu,barang apa yang dihasilkan bermutu.
* Sebaliknya orang berdosa,merasa bagaikan sekam yang dihamburkan angin.Sebab Tuhan menjamin hidup orang jujur,tetapi hidup orang berdosa menuju kebinasaan.

Pengantar Injil :
Alleluia...Alleluia..Bersukacita dan bergembiralah sebab besarlah upahmu di surga.Alleluia.
____________________________________________

21.2.2010
Hari Minggu 1 Musim Puasa
1st Sunday of Lent

Kata Pembukaan
Masa Prapaska adalah masa mawas diri,masa pengendapan dan pertobatan,masa untuk menjadi lebih manusiawi untuk memperkembangkan iman,iaitu semakin menyedari bahawa Tuhan memperhatikan kita dan bahawa kita harus menanggapi hal itu dengan membuka diri,memberi kesempatan hidup kepada sesama kita.Bacaan-bacaan menhajak kita menyedari iman.Teladaan Musa,nabi Perjanjian Lama dan kata-kata Santo Paulus dapat kita jadikan batu ujian.

Pembacaan :
1. Ul 26 : 4-10 "Pengakuan iman umat terpilih."
2. Rm 10 : 8-13 " Pengakuan iman umat Kristian."
3. Luk 4:1-13 " Yesus di bawa oleh Roh ke padang gurun dan dicobai."

Pengantar Injil :
"Manusia hidup bukan dari makanan saja tetapi juga dari setiap sabda Allah."

Antarbacaan :
R : Dampingilah aku ya Tuhan dalam kesesakan.
* Hendaklah orang yang berlindung pada Allah yang mahatinggi,menikmati malam yang aman dalam naungan Tuhan.Hendaklah ia berdoa,"Ya Tuhan,Engkaulah pelindung dan pengusian ku,ya Allah ku,pada Mulah aku percaya."

* Engkau takkan ditimpa malapetaka dan kemahuan mu takkan diserang wabah.Sebab Allah akan mengutus malaikat-Nya untuk menjaga engkau ke mana engkau pergi.

* Mereka akan menatang engkau dengan tangan mereka,jangan sampai kaki mu tersandung pada batu,Singa dan harimau akan kau langkahi,ular dan naga akan kau injak-injak.

* Sebab Allah bersabda "Mengingat bahawa ia berpaut pada Ku, maka Aku akan menyelamatkannya;Aku akan menjadi pelindungnya,jika ia mengakui Aku,jika ia berseru kepada Ku,Aku akan menjawabnya.Aku akan tetap bersertanya dan membebaskan dia dari kesesakan dan Aku akan memuliakannya."

Menghayati Ekaristi dalam Hidup:
Kristus sendiri telah mengajar kita berdoa kepada Bapa agar jangan jatuh ke dalam godaan ( Luk 11;4,22,46).Tetapi bukankah kita setiap kali harus memperhitungkan itu?Hanya keyakinan akan tujuan akhir kita yang akan memberikan kekuataan untuk mengatasinya.Diperkuat oleh sabda Allah serta iman akan Kristus yang mengungguli penguasa dunia ini,maka kita akan hidup dengan dukungan Roh pembaptisan kita.