Hari Minggu Biasa ke 17

Kata Pembukaan :
Barangsiapa membangun rumah harus sabar.tetapi kerap kali pula harus mendesak,agar pekerjaan dapat dipercepat.Bila kita menghadapi Tuhan dan berdoa atau memohon sesuatu,maka hendaknya kita juga mendesak dengan tekun tanpa melupakan tetangga,paroki dan keluarga kita.Sebab doa seorang yang takwa besar ertinya dihadapan Tuhan.Doa dan korban Yesus adalah contoh kita.Dialah orang yang paling takwa dan jujur yang telah menyelamatkan dunia dengan doa dan korbanNya.dalam Dialah kita dibaptis dan dalam iman bahawa hidup-Nya telah mengalahkan maut,kita dapat saling mempertaruhkan hidup serta mohon dengan sangat kepada-nya,agar berdoa kepada Bapa-Nya supaya mencurahkan Roh-Nya kepada kita.

Antarabacaan :
R : Dikala aku berseru,Engkau mendengarkan daku ya Tuhan.
# Ya Tuhan,aku bersyukur kepada Mu dengan segenap hati,aku bermazmur bagi Mu dihadapan para malaikat.Aku bersujud ke arah rumah Mu yang kudus.

# Aku memuji nama Mu kerana kasih dan kesetiaan Mu.Engkau mengagungkan nama dan janji Mu melebihi segala sesuatu.Di kala aku berseru,Engkau mendengarkan daku,Engkau menambah kekuataan batinku.

# Meskipun Tuhan mahaagung,Ia memperlihatkan orang hina,meskipun mahatinggi,Ia sudi mendengarkan daku.Bila aku dalam kesesakan,peliharalah hidup ku terhadap amarah musuh.

# ulurkanlah tangan Mu dan selamatkanlah daku,belalah aku seumur hidupku.Kasih setia Mu ya Tuhan tetap selama-lamanya,karya tangan Mu takkan gagal.

Pengantara Injil :
Alleluia...Alleluia......Kamu akan menerima roh pengangkatan menjadi anak.Dalam roh itu kita akan berseru: Abba,ya Bapa.Alleluia...Alleuia...

Pembacaan :
1. Kej 18;20-32 " Janganlah kiranya tuhan murka,bila aku berbicara."
2. Kol 2 :12-14 " Kamu telah dihidupkan bersama Kristus ketika segala kejahatan mu diampuni." 3. Injil : Luk 11 :1-13 " Mintalah,maka kamu akan diberi.'

Menghayati Ekaristi dalam Hidup :
Tuhan memperhatikan sunguh kebebasan kita.Ia berkenaan bila kita berdoa.Kerana menaruh cinta kasih kepada kita,maka Ia tahu apa yang kita perlukan.Ia mengkehendaki kita sering lari kepada-Nya.Doa akan membantu kita memurnikan ujud-ujud kita dengan menyesuaikan aspirasi-aspirasi kita pada aspirasi Kristus.Rumu-rumusan tidak selalu diperlukan.Yang penting ialah bahawa kita berdoa dengan bimbingan Roh Kudus (Lihat Rm 8:15-26) seperti Kristus sendiri.Bapa,jadilah kehendak Mu (Luk 22 :41-44)